Cat de facultative sunt… studiile facultative?

Pentru ca am zis ca voi continua seria articolelor legate de facultate si pentru ca, in general, cum-necum, fac in asa fel incat sa ma tin de promisiuni, continui astazi si, probabil, si inchei. Nu pentru ca sunt lasatoare si in cazul asta sau pentru ca mi-am pierdut din… avant, ci pentru ca. S-a inteles, da? Multam’.

In articolul anterior, mi s-a pus intrebarea “Cum iti alegi facultatea?”. Am luat-o cu chestiile teoretice, am dat-o pe “Alege ce iti place!”. Nu te duce la o facultate doar pentru ca iti imaginezi ca vei iesi de acolo pe un job foarte bine platit. Intereseaza-te putin de ce materii se fac (vezi planurile de invatamant) sa iti faci o idee daca ti-ar face placere sau ba… Nu-ti alege facultatea “doar ca sa fie”. N-ai idee cat vei regreta si cu ce sila vei merge la cursuri si vei invata pentru atat-de-importanta diploma de licenta. Apoi vezi care e prestigiul facultatii, pentru ca, sa recunoastem, la asta ne uitam, cat de bine sunt vazute si recunoscute, ce oportunitati iti ofera (daca prinzi o bursa dincolo, du-te!) s.a. Si apoi locatia, cat e de departe de casa, daca iti permiti din punct de vedere financiar si nu numai… te poti lovi de alte probleme care sa nu fie de natura financiara. (Spre exemplu, eu as innebuni, la propriu, sa impart o camera de… 2 pe 5 sau cat? cu inca 3 persoane. Baia cu tzashpe oameni s.a. Nu pentru ca sunt sclifo’ – bine, si asta, dar pentru ca efectiv nu suport. Mi-e greu sa impart apartamentul cu inca o persoana, turbez, deci nu.)

Nu sunt experta cand vine vorba de ideea de “facultate” (orice coleg de-al meu poate confirma), asa ca nu ma arunc la mai multe informatii decat daca mi se cer.

Ce pot insa sa spun e parerea mea proprie si personala si anume: din momentul in care absolut orice taran (si nu ma refer aici la oamenii din mediul rural) a reusit sa intre la o facultate, fie ea de stat sau privata, a reusit sa isi dea si sa ia examenul de licenta, facultatea a devenit un must, nu o chestie pur facultativa. Desi voi parea ca avand o mentalitate comunista, cred ca era mult mai ok pe vremea lui Ceasca atunci cand doar cei care chiar invatau pe bune ajungeau sa termine o facultate. Chiar daca asta ar insemna ca, aplicand regula, eu sa fi lucrat in ziua de azi ca gunoiera.

Destul de multi dintre cei care termina in zilele noastre o facultate sunt slab pregatiti, nu ma intereseaza ca e vina profesorilor, a universitatii avide dupa taxe, a studentilor care nu studiaza, a sistemului. Ideea e ca absolut toti analfabetii pamantului, oameni care nu stiu sa lege doua cuvinte, nu mai vorbesc de scris corect sau de stiut ce e ala subiect sau predicat, imi flutura pe la nas diplome obtinute cine-stie-cum si cine-stie-pe-la-ce-spiru-haret-facultate (scuzele mele absolventilor de la Spiru Haret, nu e nimic personal, e exemplul care mi-a venit primul in minte). Ideea e ca toti parintii considera ca e absolut necesar ca “puiul meu sa faca o facultate”, indiferent de cat de batut in cap e acesta. Pentru ca, desigur, “daca prostu’ ala a lu’ Vasile a’ Vetii a’ lu’ Ghirda face o facultate, doar n-o fi puiutzul meu mai prost ca el”. Apoi, mai sunt angajatorii care mai au putin si  pretind sa ai diploma de licenta pana si pentru postul de gunoier. Ce e drept, am inteles ca angajatorii tind sa mearga mai mult pe ce stii tu sa faci, nu pe ce diplome ai si cu ce note ti-ai luat tu licenta si doctoratu’, merg pe experienta, nu pe anii petrecuti studiind din greu pe bancile facultatii s.a.

Studiile facultative nu sunt obligatorii prin lege, dar sunt obligatorii prin circumstante.

P.S.: O melodie de weekend, asa:

2 gânduri despre “Cat de facultative sunt… studiile facultative?

  1. Mda, cunosc 😆 orice absolvent de SAM trebuie neaparat sa faca un Drept, un ASE, un Jurnalism etc. Ca altfel nu se simte bine. Chiar daca va ingrosa randurile somerilor, macar va avea o hartie in plus pe care sa se puna praful. Romanii sunt orgoliosi, tin mult la aparente. Ne place mult prea mult sa ne dam intelectuali mereu, in loc sa ne pastram acest „costum” doar pentru seara de Halloween, singurul moment in care putem sa ne dam si noi filosofi sau savanti :).

Lasă un răspuns

