„Limba noastra-i o comoara.” Zau?!

Dupa cum va spuneam in articolul de ceva mai jos, ciudat sau nu, in tarisoara asta fermecata mai exista oameni care vorbesc si scriu cat pot manutzele si neuronasii lor de corect. Aceiasi oameni care, desi nu cer, apreciaza alti oameni care scrie si vorbeste corect.

Cand eram io prin clasele a treia-a patra doamna invatatoare ne scotea mereu la tabla si ne punea sa scriem propozitii cu ceva nelinisti ortografice. Io, tzanc de 9 ani, nascut parca cu regulile astea-n cap (da, stiu, sunt o modesta!), nu ii puteam intelege pe colegutzii mei cum naiba puteau sa puna alandala cratimele in sintagme precum „s-au dus”, „la munca”, „cam tarziu”, „seful i-a certat” s.a. Asa cum, in clasa a 5-a, a 6-a, a 7-a, nu ii puteam intelege pe aceiasi colegi cum mama ma-sii puteau sa spuna ca ”dulap” e predicat. Dar mnoh, sa zicem ca io fusei un copil tocilar si (ne-)batut in cap.

Am inteles. Nu toti ne-am nascut cu asemenea capacitati intelectuale(fas!) incat sa deosebim „copii” de „copiii” sau „sau” de „s-au”. Bine, nasoala treaba. Da’ asta ii.

Ce-am mai inteles io in ultimii ani e ca, odata cu aparitia generatiei hi5, limba asta a noastra, dulcele grai romanesc, o cam ia la sanatoasa cu regulile ei cu tot. Daca incep subiectul „Generatia hi5” nu mai ajung maine la incredibilul curs de Merceologie nealimentara sa imi vad incredibilii colegi carora sa le zambesc incredibil de frumos. Deci mai bine nu-l incep. Buuun.

Da’ zic si io asa CA Copchiii astia de vin dupa noi is vai si-amar, of, viata mea.

Asta insa nu inseamna ca la studente eminente de la Ase nu am vazut cuvantul „un pic” scris „umpic”. Dar la toti ni-i greu.

La asasinarea asta a limbii romane contribuim, in final, toti, un pic cate un pic. Ultimii ani ne-au adus faimoasele „umpic”, „dragalas-o”, „am decat”, „comfort”, „patinuar” (ultimele doua cuvinte NU exista, fratilor, in dictionar!) si lista… o puteti continua voi (chiar va rog).

Pe cele mai cele greseli am incercat sa le bag intr-un tabelas, poate foloseste vreunei specii cretinoide umane neplimbata prin bancile scolii.

De mare, mare folos, pentru fel de fel de nedumeriri, v-ar fi site-ul Diacritica, pe care vi-l recomand cu drag. (Apropo, pe Diacritica veti gasi si informatii referitoare la mult-datatorul-de-dureri-de-cap „a fi”. Ca sa citez, de aici, : )

„Regula 1 şi singura:

Se scrie FII, cu doi i, numa’ la:

imperativ afirmativ: Fii cuminte!

conjunctiv prezent, forma afirmativă şi forma negativă: Vreau să fii cuminte. Vreau să nu fii obraznic.

În rest, e FI, cu un singur i:

– imperativ negativ: Nu fi obraznic!

– condiţional prezent: aş fi, ai fi

– condiţional perfect: aş fi fost, ai fi fost, ai fi spus, ai fi făcut

– conjunctiv perfect: să fi ştiut, să fi fost, să fi avut

– viitor: voi fi, vei fi

– verb + FI: pot fi, poţi fi, să poată fi, să poţi fi, vei putea fi.”

Resuscitare a limbii romane placuta va doresc!

Folosirea incorecta a cuvantului

Folosirea corecta a cuvantului

Nu stau decat umpic. Nu stau decat un pic.
Ma simt comfortabil in acest trening. Ma simt confortabil in acest trening.
Vreau sa iti asigur tot comfortul. Vreau sa iti asigur tot confortul.
Frumoas-o, adu-mi un pahar, te rog. Frumoaso, adu-mi un pahar, te rog.
Bine a-ti venit! Bine ati venit!
I-mi pare rau! Imi pare rau!
Sunte-ti foarte amabili. Sunteti foarte amabili!
Mergem la patinuar? Mergem la patinoar?
Am decat 5 lei. Nu am decat 5 lei.
Mi-ar place sa te vad. Mi-ar placea sa te vad.
Fata care am vazut-o ieri era frumoasa. Fata pe care am vazut-o ieri era frumoasa.
Tu sti cel mai bine ce trebuie facut. Tu stii cel mai bine ce trebuie facut.
Ai vre-o idee despre ce trebuie sa spunem? Ai vreo idee despre ce trebuie sa spunem?
Ai vre-un motiv sa nu mergi? Ai vreun motiv sa nu mergi?
A-i merge daca ai avea bani? Ai merge daca ai avea bani?
Sper ca ai obtinut tot ceti doresti. Sper ca ai obtinut tot ce-ti doresti.
Mancale-ar mama de frumoase. Manca-le-ar mama de frumoase.
Nam apucat sa vorbim. N-am apucat sa vorbim.
Mie mie greu sa vorbesc despre asta. Mie mi-e greu sa vorbesc despre asta.
24 de gânduri despre “„Limba noastra-i o comoara.” Zau?!

  1. Frecvent se intampla sa mai aud urmatoarele:
    -Mi-ar place sa te mai vad–> Mi=ar PLACEA sa te mai vad.
    – Imi place despre X–-> Imi place de X.

    Iar zilele astea m-am auto-torturat singura, ascultand vreo jumatate de ora pe cineva care folosea mereu n in loc de m inaintea lui b si p. Adica spunea bonboane, inpresie,inbatabil. La final i-am spus ca are ceva probleme cu limba romana si i-am recomandat sa ia un indreptar ortografic, ortoepic si de sintaxa pe care sa il consulte inainte de a se mai intrena in vreo discutie cu cineva.

    Si tot in categoria astora care vorbesc pe de rost, fara sa se gandeasca la ce si cum spun eu i-as baga si pe cei care folosesc anumiti termeni, fara sa le stie sensul, doar pentru ca le suna lor bine.

  2. k3 my phaky p3pwsh3?
    =))
    eu ma amuz foarte tare citindu-i mesajele colegei de banca (cu acordul ei, bineinteles) care foloseste „noul limbaj”
    da’ ea e fata desteapta (pe bune) si stie sa scrie si normal
    faza e ca niciunul dintre acesti „destepti” nu se va schimba, indiferent daca le spui in fata & co
    si te apreciez pentu articolul acesta! :>

  3. nu vin sa contest cele scrise.. dar na, la cate persoane cultivate avem in jur – ca sa nu zic legume, sau plante – incercarile noastre de a le trezi la realitate e cam ca.. pishu impotriva vantului..

  4. @Blonda de la semafor: Eu mai am o problema cu o alaturare de cuvinte, e posibil sa nu fie tocmai gresita dar jur ca nu-mi place cum suna: CUM iti place rochia?
    Mi se pare aiurea rau, pai cum sa-ti placa?:))

  5. Studentele ca studentele, da’ cand primesti mail de la profa (care printre altele e si decan de vreo 10 ani, membru prin nu stiu cate institutii, redactor-sef la 3 edituri si autor a vreo 5 carti): „V-am trimis decat suportul de curs..”, ce dracu’ sa mai zici? 🙂

  6. Sau nu-s? S-a pierdut mesaju’ pe drum 😀
    In fine ideea era: studentele ca studentele, da’ cand primesti mail de la profa (decan, membru in x institutii, redactor-sef la 3 edituri si autor a 5 carti) „V-am trimis decat suportul de curs..”, ce sa mai zici? 🙂

  7. Schnitzel, intrasi la spam.
    Faza asta cu „Am decat” e specifica bucurestenilor, din cate stiu eu, asa cum si pocirea lui „placea” e tot de pe-acolo.

  8. „Cum imi place” mie de astia de nu stiu sa innoade doua vorbe? pai imi place DESPRE ei asa cum imi place sa-mi dau cu acetona pe degete imediat dupa ce mi-am taiat pielitele.

  9. Schnitzel, las’ ca nici acum 2 ani nu cred ca zicea nimeni „am decat”. E recenta treaba:))
    Vaaaaaaai acetona la pielitele proaspat taiate? Aiaiaia:))

  10. Ai uitat de virgulele puse TOTAL aiurea 😀 Incerc sa citesc niste cursuri si ma crucesc, nu stiu daca sa rad sau sa plang de halu’ in care sunt scrise. Dupa un curs jumate am ditai lista cu greseli :))

  11. cred ca o sa ai un succes nebun cu aceste cursuri. De limbajul de mess folosit tot mai des, ce ziceti ?

  12. De acord cu tine.Mai pluseaza la lista ta si „vin-o”.Moooor cand vad asemenea „debitatiuni”:)))

  13. pustanii ca pustanii, le mai acorzi o circumstanta, iti spui ca deh, is de criza, ce te faci cand vezi oameni sariti de 40 in situatia asta? am ajuns sa evit un anumit forum fix din pricina tembelilor care ma agaseaza cu agramatismul lor…

  14. Şi mie mi-e milă de generaţiile astea care vin din urmă. Dar n-ai cum să-i educi pe toţi. Sunt unii care habar n-au ce-i cu ei, dar sunt şi alţii care nu vor să aibă habar.
    Dar ia tu niţeluş un ziar, oricare, nu neapărat porcăriile astea de cancan, click sau ce dihori mai sunt şi ai să descoperi aceleaşi greşeli: nu ştiu neneii cu câţi i se scrie, nu ştiu să despartă cuvintele în silabe, au uitat să mai facă legătura subiect-predicat şi exemplele pot continua gârlă. So, dacă ăştia cu pretenţii de literaţi îs varză, ce pretenţii să mai ai de la nişte puştiulici?

  15. Nui capat de tara s-a vezi greselile gramaticale din bocceluta prichindeilor dea treia sia patra s-au a generatiei haifaiv prestatoare de rol principal in megaproductiile pitzipoancapunctorg respectiv cocalaripunctcom. M-ai grav e s-a le vezi in zestrea colegilor de la Merceologie nealimentara prin insa-si premisele ca sa gatat perioada asimilarii cunostintelor de baza si a faptului ca e perioada formarii elitelor intelectuale.
    Nica ieri nai sa vezi mai multe cacofonii si dezacorduri, un scris mai infect, plin de paduchi gramaticali si erori de sintaxa decat la politicienii semidocti ai zilelor noastre.
    V-a etichetez greselile drept licente poetice. Vam iertat.

  16. Pingback: Obsesii rasplatite « Toantele nu merg in rai

  17. Mi-e imi place despre voi.
    Voi e asa hoaiosi si aici ie un post foarte cult, dar logic ca nu la-m citit ca eu stie sa scriie in romana.

Lasă un răspuns

